Hjemmesider ryger ned i google’s resultater, hvis ikke de er optimeret til mobiltelefoner

Hjemmesider

Ja, den er go’ nok! Hjemmesider får stødet af google hvis ikke den er optimeret til mobil

… Men så alligevel! Lyt godt efter

Rigtig mange bureauer, seo-folk og lignende har slået en smule ‘plat’ på ovenstående påstand. Det er helt rigtigt at google nedprioriterer hjemmesider der ikke er mobilvenlige, men det er også en sandhed med modifikationer. Faktisk slår google kun ned i resultaterne fra en telefon. Altså de google resultater du ser når du søger på google fra en smartphone eller en anden håndholdt device. Her vil hjemmesider der ikke er mobiloptimeret ryge længere ned.

Måske ånder du lettet op – Pyha, det var kun på mobil

Rigtig mange er slet ikke klar over hvor mange der besøger hjemmesider fra en mobiltelefon. Herunder kan du se hvor mange der faktisk surfer fra mobilen. Måske var det alligevel en god idé at få implementeret et responsivt design?

mobilvenlige_hjemmesider
Hjemmesider udvikler sin visning til mobiltelefoner

Det giver go’ mening

I virkeligheden giver det jo rigtig god mening at google nedprioriterer resultater der ikke er optimeret til mobiltelefoner. For google er kun ude efter én ting! Relevant indhold! og det kan ikke siges nok. Vores bud, her på hjemmeside-info.dk er at der senere vil blive lagt vægt på om en side i det hele taget er responsiv/devicevenlig da en side der ikke er, vil blive tolket som outdated.

Hvordan bliver hjemmesider mobilvenlige?

Der er flere muligheder for at gøre en hjemmeside mobilvenlig. Bruger du wordpress er der et hav af templates og skabeloner, som i forvejen er responsive. Søg f.eks. på themeforrest. Har du et gammelt design, så er der kun en vej frem hvis ikke du vil skifte system. Og det er at kode det fra bunden. Du kunne også vælge at flytte over til en hosted udbyder som f.eks. squarespace eller Bricksite som også tilbyder hjemmesider med mobilt design.

Hvorfor skal google hele tiden straffe os?

Google straffer os ikke. Google er brugercentrisk. Det vil sige at de koncentrere sig i høj grad om de brugere der “googler”. Det kan betyder for os, der gerne vil ranke højt, at vores hjemmesider skal opdateres for ikke at ryge ud af resultaterne. Vi kan få disse “slag” fordi google implementer nye opdateringer som gør at indhold de ikke finder relevant, ryger ud. Google vil ha’ relevant indhold – så det er ikke for at straffe – det er for at forbedre kvaliteten for de “rigtige” mennesker der bruger søgemaskinen.

Sådan sikrer du dig i fremtiden

Konklusionen her bliver, at hvis du gør alt hvad du kan for at give brugeren noget relevant, godt og brugbart indhold, som oveni købet kan læses ordentligt på alle devices, jamen så ryger du ikke ud af dine rankings pga. google’s egne opdateringer. Hvis du ryger ud er det fordi du taber terræn til dine konkurrenter. Har du hjemmesider der skal ranke, eller har du et blognetværk du bruger til at skabe links, så sørg for at de er opdaterede hele tiden. At de er relevante. At der ikke er døde links osv. Held og lykke med din SEO.